tisdag 25 november 2008

Vad ska man säga om det här då?

http://www.aftonbladet.se/wendela/article3849496.ab

Bra initiativ, absolut... men jag hör redan reaktionerna...
Tex:
1-Varför ska JAG ta ansvar för? Jag har aldrig slagit en kvinna!
2-Varför ska vi ta upp det här och inte kvinnors våld mot män, eller varför inte ta upp ämnet amning eller det här eller ditten eller datten!
3-Man får skylla sig själv om man blir slagen!
Osv osv

1-Jag är kvinna, jag vill gärna göra något för att ta ansvar för mäns våld mot kvinnor!
(Jag vill gärna göra något för att ta ansvar för kvinnors våld mot män också... och mot våld i största allmänhet!)
Jag vet att det är få "män" som slår en kvinna... men det krävs en riktig man eller kvinna för att stå upp och ta ansvar för något som man kanske inte själv är skyldig till, men som man tycker är fel... för enligt mig så -ÄR MAN INTE EN DEL AV LÖSNINGEN SÅ ÄR MAN EN DEL AV PROBLEMET!
2-Jag tycker även att man ska satsa på att lösa alla problem, men helst då var för sig, kanske inte nödvändigtvis ett i taget, men absolut var för sig. Jag känner att det kan vara lite svårt att komma till tals om hur man ska rädda en misshandlad person om det samtidigt ska pratas lika lön, amningens vara eller icke vara, homosexuellas rätt att hångla på allmän plats och möjligheterna att parkera i stan.
Inte sagt att nåt problem är mer värt eller viktigare... snarare så att alla problem bör respekteras och avhandlas var för sig för en bättre lösning.

3-Och slutligen så vill jag säga att om man själv aldrig blivit misshandlad, våldtagen eller levt i ett förhållande där man blivit fysiskt och/eller psykiskt misshandlad så ska man nog tänka sig för innan man har en åsikt om någon som råkat ut för det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra skrivet! En person som säger: "Jag vet precis hur du känner dig" blir jag förbannad på och skulle inte använda det själv heller.