onsdag 26 mars 2008

Uppdrag granskning

Såg jag idag... å jag blev så arg... riktigt jävla arg... och uppgiven...

Det visade sig att man i dagens samhälle behandlar förståndshandikappade människor på ett sätt jag inte trodde va möjligt... Dom "uppfostras" med metoder som kanske kanske skulle passa på en stökig hund... fast inte ens då...
Det berörde mig starkt när dom berättade om Ida, en flicka med Downs syndrom som vart nerbrottad och fasthållen 19 ggr på en kväll bara för att hon hellre ville sitta i sitt rum och lyssna på musik än titta på tv som det stod på hennes schema...
Och Crister, en förståndshandikappad man som dog efter att blivit behandlad på samma sätt... men ingen är straffad...
Nu va det här i uppsala... på flera boenden dom använde dessa metoder... och jag hoppas innerligt att det inte är vedertaget på andra ställen...
Hela programmet, dom ansvarigas svar, allt! fick mig att skämmas över att vara männsika...

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=52705&lid=puff_1095799&lpos=rubrik

Inga kommentarer: